mercredi 27 avril 2016

Sò vivu è ghjocu !

Una cronica d'Anghjulu Santu Pietrera



In u circulu di a Belle-Époque, i gradini sò tracarchi d’un publicu aspettendu cun primura a « scena di u caminu di ferru » ; si tratta d’un impiegatu chì dà un sciambulone è calcicheghja un passageru negru dopu à avelli dumandatu u so numeru di classa, sottu à e rise di a sala. A videtta di a serata si chjama Rafael ma u tuttu Parigi u cunnoscerà sott’à un antru nome : Clown Chocolat, u primu artistu negru di a scena francese.

Natu in La Havane versu 1868, Rafael Padilla hè vendutu cum’è schjavu in Bilbao duve hè rimarcatu da u clown inglese Tony Grice, impressiunatu da a so forza fisica è e so qualità di ballerinu. Ingagiatu sott’à a so direzzione, ferà quasi tutti i mistieri : stafferu di ferma, groom, prima d’assiste lu in certi di i so spettaculi. I dui omi sbarcanu in Parigi in lu 1886 pè travaglià à u Nouveau-Cirque, una nova sala di spettaculu chì pare tuttu un opera. 

Infine staccatu da u so maestru, Rafael, digià cugnumatu « chocolat », face un antru scontru decisivu : quellu di George Foottit. Durante una vintina d’anni, u publicu si campa cù u duo « Foottit et Chocolat ». Una formula cuncluente duve u clown biancu autoritariu ne face vede unepoche à u so accolitu. Chocolat hè tandu in cima di a gloria ; face la une di l’affissi di publicità (« Chocolat battu et content »), crea spressione (« Je suis chocolat » cum’è per dì sò aggabulatu), diventa una vera « instituzione naziunale ». I più grandi artisti di u so tempu u custighjeranu ; Lautrec li cunsacrerà parechje litugrafie, cum’è a famosa Chocolat dansant dans un bar (1896), è i fratelli Lumière ne feranu un sugettu di a so usina à sogni.

A spuntata di l’affare Dreyfus mette puru una stanciata à issu successu. Fattu si stà chì ùn hè più pussibule, di pensà u duettu è i so cuntrasti durante a scena di u caminu di ferru. À traversu issa crisa maiò di a vita pulitica francese si pesa u più affascinante paradossu di issu parcorsu duve a prima pulitizazione di a quistione razziale pruvoca pè l’artistu un novu è brutale rapportu à sè. U cuntrattu di Chocolat à u Nouveau-Cirque ùn hè micca rinuvelatu è dopu à un apugeu à i Folies-Bergère, u duettu si spicca. Chocolat principia a so fasa di declinu è malgratu a so vuluntà, u successu ùn ci serà più ; prova una carriera d’attore di teatru, mubilizeghja u so figliolu cun ellu à u teatru, s’investisce in u suciale prima di more in a miseria in Bordeaux in lu 1917.

In u libru Chocolat clown nègre esciutu in lu 2012 ind’è Bayard, stu parcorsu hè ricumpostu da u sturianu Gérard Noiriel, spezialistu di a quistione naziunale, di u muvimentu operaiu è sopratuttu di l’immigrazione, chì hà pussutu fà adimette a so legitimità in tantu ch’ogettu scientificu. L’autore franca e cunvenzione d’una semplice biugrafia da riccaccià u caleidoscopu culturale d’un' eppica, dendu in più una passiunante splurazione di i mondi scunnisciuti di u circulu è di u music-hall, spessu niati da i sturiani.

Incù a liberalizazione di a stampa, st’eppica hà vistu a nascita di « l’attualità ». Quella si trova dunque cuntata à traversu u destinu d’un zitellu atipicu, spechju d’un tempu. S’è una infrasata pudia sola definisce u persunagiu, serebbe di sicuru issa risposta indirizzata à un giurnalistu di Le Temps chì s’era sbagliatu annunciendu a so morte, unu di i soli testi scritti direttamente da a so manu ; « Sò vivu è ghjocu », spiritu di resistenza, amore di l’arte, filusufia di vita. U core di issa bella impresa di reabilitazione effettuata da Noiriel. D’altronde quella ùn hè ancu compia. Dapoi u mese di ghjennaghju, si po vede una adattazione à u sinemà di issa storia, riealizata da Roschdy Zem. È in u rollu di Chocolat l’ormai tracunnisciutu Omar Sy. Sippia, sorte allegra, u primu cumedianu francese negru ricumpensatu in lu 2011 da u César di u migliore attore.

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